• darkblurbg

Carina Vinke

(rol in Veendammer Wind: Freya, dochter van Berend, moeder van Iris)

De Drentse alt-mezzo Carina Vinke heeft een inmiddels in het oog springende internationale carrière. Dat heeft zeker ook te maken met het opvallende donkere timbre van haar stemgeluid en haar dramatische talent.

Zij was als hoofdrolspeelster al te horen en te zien in opera’s van Bizet (Carmen), Saint-Saens (Dalila) Gluck (Orfeo), Britten, Puccini, Händel, Verdi en Wagner. Maar ook moderner repertoire zoals Twice Through the heart van Turnage en Miss Donnithorne’s Maggot van Peter Maxwell Davies gaat zij niet uit de weg. Ze zong de wereldpremière van ‘Security Matter C’ van Kortekaas met leden van het RCO. Zivkovic schreef de opera Bogoluchie voor haar stem, de wereldpremière vond in Bergen Noorwegen plaats in oktober 2018. Las Damas de Don Quijote voerde ze met de componiste en pianiste Alexa Babakhanian meerdere malen uit in Madrid afgelopen maart ter ere van Internationale Vrouwendag.

Carina is een veelgevraagd soliste in oratoria: ze zingt alle grote werken en passies van Bach, Verdi, Mendelssohn, Rossini, Mozart, Händel, Jenkins, Tippet, Szymanovski, Prokofiev en Dvořak. Haar sterke affiniteit met het oeuvre van Mahler heeft geleid tot uitvoering van al diens vocale composities voor alt in binnen-en buitenland. 

Verder zong zij de Negende Symfonie, Beethoven, DeAlt-Rhapsodie, Brahms, De Wesendonck-liederen, Wagner, Voices van Henze, La vierge a midi en Miroir de peine van Andriessen 

Carina zong onder leiding van dirigenten als Xian Zhang, Martin Sieghart, Jaap van Zweden, Antony Hermus, Jurjen Hempel, Jules van Hessen, Ed Spanjaard, Arjan Tien-du Toit, Christian Karlsen en Roberto Beltran-Zavala.

Carina Vinke deed haar opleiding aan het Koninklijk Conservatorium en de Nederlandse Opera Academie in Den Haag en Amsterdam haar lerares was Jard van Nes. Ze volgde masterclasses bij Christa Ludwig en studeerde 'lied' in Brussel bij Reinemann en in Granada bij Teresa Berganza. 

Binnenkort zal Carina haar debuut bij De Nationale Opera maken als soliste in Aus Licht van Stockhausen. 

www.carinavinke.com

 

Erwin de Vries

(rol in Veendammer Wind: Berend, de vader van Freya)

Erwin de Vries (1971) is een volbloed Groninger en treedt inmiddels meer dan 25 jaar op met zijn Groningstalig repertoire. De tekstschrijver/zanger (bas-bariton) laat zich inspireren door Groningen, de Groningers en zijn leven.

Hij heeft 8 albums op zijn naam staan; Riep veur Opnoame (1997), Haim (2001, met zijn toenmalige band Deheleboel), Wie (2003), Aigenhaimer (2006), Dichter in Mie (2008), Leef t Leven (2011), De Tocht van de Noakende Zunderling (2014) en De Noodzoak (2016). Daarnaast kwamen ook 2 dvd’s uit van zijn succesvolle theaterprogramma’s Aigenhaimer(2007) en Dichter in mie (2009).

Erwin speelt vaak samen met zijn gitarist en toetsenist of met hele band. Daarnaast is hij voor iedereen in de eigen huiskamer te boeken.

De Vries werkt tevens samen met bijvoorbeeld het Noord Nederlands Orkest, strijkorkesten en-of muziekverenigingen. De liedjes van deze singer/songwriter zijn te kwalificeren als rauw, puur en eerlijk. Heel direct, mooi, persoonlijk, zo nu en dan absurd, maar altijd met een boodschap.

Veendammer Wind betekent het debuut voor Erwin als operazanger.

www.erwindevries.nl

 

Elizabeth Kooy

(rol in Veendammer Wind: Iris, de dochter van Freya)

Elizabeth Kooy (1985) uit Hardegaryp volgde haar opleiding klassieke zang aan het Prins Claus Conservatorium in Groningen. Als sopraan is zij sindsdien een veelgevraagde stem in opera’s, oratoria, koorgezelschappen en kamermuziekensembles. Tevens is zij artistiek leider van OperY, een stichting die opera brengt op bijzondere locaties in Friesland.

Elizabeth Kooy volgde een studie Godsdienstwetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen, voordat zij koos voor een opleiding aan het conservatorium.

Qua opera trad zij de afgelopen drie jaar op in de opera’s Oprhée et Euridice van Gluck, L’Elisir d’amore van Donizetti (2018) en De Faam de Baas (2017 en 2018), de Fries-Nederlandse vertaling van La Serva Padrona van Pergolesi.

In het najaar van 2018 maakte Elizabeth tevens onderdeel uit van de cast van De Stormruiter, een weergaloos theaterstuk met onder meer 100 paarden in het kader van ‘Leeuwarden, culturele hoofdstad van Europa’.

www.sopraan.frl

 

Elsbeth Gerritsen

 

(rol in Veendammer Wind: Olga, de wind)

Mezzosopraan Elsbeth Gerritsen werd opgeleid aan het Conservatorium van Amsterdam bij Margreet Honig, en behoort tot de vaste kern van het Nederlands Kamerkoor.

Als soliste werkte zij samen met ensembles als Asko|Schönberg, Klangart Berlin, VocaalLAB, en Mannheimer Hofkapelle. Zo zong zij onder meer de Altrapsodie van Brahms, Wesendonklieder van Wagner, en Socrate van Satie. Ook zingt zij veel oratoriumrepertoire, waaronder de Matthäus Passion van Bach en Verdi’s Messa di Requiem.

Op het operatoneel vertolkte zij onder andere de rollen van Miranda in The Tempest van Purcell, Orfeo in Orfeo ed Euridice van Gluck, Marthe in Faust van Gounod, Voedster in Boris Godoenov van Moessorgski, en Miss Baggott in Brittens The Little Sweep. Ook speelde zij de rol van Vrede in De Triomfeerende Min van Carolus Hacquart tijdens de moderne première met Camerata Trajectina in het Festival Oude Muziek.

Elsbeth Gerritsen heeft enkele wereldpremières op haar naam staan: de rol Aurore Noire in Colorful Penis van Maria de Alvear (Dresdner Tage für zeitgenössische Musik), Dienstertje in De Roep van De Kinkhoorn van Bart Visman (Opera Trionfo), Yola in Two Caravans van Guy Harries (Kameroperahuis Zwolle), en de rol van Greta in Autland van Sergei Newski ( Winzavod Centre for Contemporary Art Moscow, en de Ruhrtriennale).

www.elsbethgerritsen.nl

 

Falco van Loon

(rol in Veendammer Wind: schooldirecteur Jacob ‘Joppi’ Bus)

Tenor Falco van Loon (1976) is in korte tijd uitgegroeid tot een veelgevraagd solist. Hij heeft reeds vele concerten gegeven met muziek uit diverse stijlen door de eeuwen heen. Naast het Weihnachtsoratorium en vele andere cantates van J.S. Bach oogstte hij met name veel succes met de rol van Evangelist in de verscheidene passies. Naast het repertoire van Bach zong Falco in diverse grote oratorium- en concertwerken. Veel waardering kreeg hij bij zijn vertolkingen in de liedkunst en ander concertrepertoire, waaronder de Serenade en de Nicolas Cantate van B. Britten.

Falco speelde in diverse operaproducties. In meerdere uitvoeringen van Dido and Aeneas van H. Purcell vertolkte hij verschillende rollen, zoals die van Aeneas, Sorceress en Sailor. Naast andere delen uit Mozarts opera’s zong hij de rol van Aceste in Mozart’s Ascanio in Alba. Ook zong een grote rol in de première van de hedendaagse opera Ulrike Meinhof van A. Backerra. Recent zong hij de rol van Coridon in Händels opera Acis and Galatea.

Met het solisten ensemble Le Nuove Musiche nam Falco alle madrigalen van Claudio Monteverdi op. Deze cd’s werden door binnen- en buitenlandse media zeer positief beoordeeld.

www.falcovanloon.com